La Radio a Internet, els nous reptes

Març 19, 2009 at 2:11 pm Deixa un comentari

En la segona part del Master de Comunicació 2.0 estudiem els canvis que s’estan produint en els mitjans tradicionals amb l’arribada de les noves tecnologies. En aquest post hem centraré amb la Radio ja que és el mitjà que hem dona de menjar des de fa més de 10 anys. Comencem analitzant algunes característiques dels usuaris de les noves tecnologies:

– 18,4 milions d’espanyols es connecten a Internet totes les setmanes. 9,3 són dones, un 14% més que l’any 2007.

– L’internauta es passa 12.1 hores a la setmana connectat, el teleespectador: 11. 7 hores.

– Creix la connexió de banda ample, un 4% més que al 2007 (15, 8 milions).

– Baixa el temps dedicat a la TV, Radio, premsa i revistes però creix un 22% l’us d’Internet.

– Un 56% d’Internautes es connecten a diari, un 5% més que al 2007.

– Un 32% d’espanyols es comuniquen a traves del mòbil, sense parlar!

La Radio i el nou model

L’últim EGM dona un 54% d’oients a la radio en general, el que suposa un descens respecte l’any anterior amb una audiència de 21.580.000 persones. Però poc a poc anem reconeixent un nou perfil de radiooient, no escolta només la radio en directe sinó que demanda informació prèvia dels programes, es descarrega aquells que no ha pogut sentir i aquells espais que vol repetir, en fa re-difusió mitjançant eines 2.0 a traves dels blocs i les seves xarxes socials, també participa i genera opinió del producte i els més avançat col·labora en la confecció de noticies com a “periodista ciutadà“.

Segons el professor Mariano Cebrian: “Internet modifica les formes amb que s’informa a les persones. Els usuaris passen a tenir un poder que abans no tenien tant per rebre, buscar, i contrastar tant com per incorporar informació generada o coneguda per ells. Accedeixen a la xarxa com un autoservei. Aquesta visió modifica plenament el panorama dels mitjans de comunicació y en particular de la Radio. O la radio busca la personalització de la informació, la interactivitat, l’autoservei o perdrà capacitat de penetració en la nova societat.”

Aquest nou model de interacció exigeix repensar les modalitats de programació, les seves unitats narratives i els formats dels programes. Això es suma diversificar encara més l’oferta i perfeccionar l’expressivitat dels productes, es a dir una realització tècnica i una programació que captin i mantinguin l’atenció del l’oient. M’atreveixo a proposar formats reduïts i amb personalitat pròpia, amb un ritme àgil i amb muntatges sonors rics i atractius, aprofitant totes les opcions artístiques. Els programes de llarga durada han de ser pensats per poder escapçar-se per capítols o espais, l’internauta va a buscar espais concrets y curts.

El podcast:

A més de la radio en directe s’ha de proposar el servei d’escolta sota demanda. L’especialització temàtica, la producció pròpia i exclusiva de continguts per la xarxa i/o el mòbil agregada a les seccions habituals de la programació en directe han de ser aspectes a tenir en compte en aquest format. A Estats Units s’ha fet un estudi amb els principals continguts de interes:
podcast1

Interactivitat:

El correu electrònic, les enquestes, els SMS, el xat, el fòrum, el bloc, el podcasting, la subscripció a continguts, fomentar la sindicació de continguts en cadena i la seva re-difusió amb eines 2.0, generar comunitats d’oients i usuaris amb aficions comuns vinculats a una marca concreta… aquestes formes de participació ajuden en la interacció amb l’oient, amplia l’espai de comunicació entre el internauta i l’emissora. Totes aquests eines han de tenir la seva visibilitat en antena, s’ha de promocionar i utilitzar en la realització del programa en directe, l’oient ha de poder interactuar amb el programa i els convidats, ha de sentir-se part de la programació i del espai a Internet.

També hauríem de parlar de com es comunica a Internet, quin llenguatge cal fer servir, l’escriptura amb hipertextos, la indexació de continguts amb paraules claus, d’interacció i enllaços a informació externa etc… però això serà un altre capítol.

Advertisements

Entry filed under: COMRàdio, Master 2.0. Tags: , , , , .

Visibilitat de les ciutats en la web 2.0 Pràctica “Made in/by Spain”

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Twitter

twitter

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Piulejades

    Del.icio.us

    Categories

    Llicència

    Creative Commons License
    Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-No comercial 3.0 Espanya de Creative Commons

    %d bloggers like this: